Használatbavételi engedély
Elérkezett a pillanat, amikor a kivitelező végzett az épületünk megépítésével. Már csak használatbavételi engedély kell. Ezért van még egy kis papírmunka. Ez van, a jogszbályok köteleznek. Mindenre van egy formanyomtatványunk (van, hogy több is).
A használatbavételi engedély
A használatbavételi eljárásnak is több változata van (lehet használatbavételi eljárás, valamint hatósági bizonyítvány egy egyszerű bejelentési eljárás esetén), így most arról írok, hogy általánosságban mire kell figyelni. Azért, hogy ne menjünk bele túlzottan a részletekbe és ne egy regényt írjak nektek, most egy hagyományos családi házat fogunk venni. Egetverő különbségek nincsenek egyébként az eljárások között, célja, hogy az épület szerepeljen a szükséges nyilvántartásokban.
Akit a jogszabályi héttér érdekel az a 312/2012 (XI.8.)-ban megtalálod a részleteket. Építési engedély esetén a VIII. fejezetben, egyszerű bejelentés esetén pedig ugyanennek a rendeletnek a XII. fejezet 43. pontja vonatkozik ide
Tehát családi ház esetén használatbavétel engedély beszerzése szükséges?
Nem. A családi ház egyszerű bejelentéssel készül, ez az engedélyezési eljárása. A jogszabály kimondja, hogy ez esetben tudomásulvételi eljárással lehet használatba venni hivatalosan az épületet.
Engedélyezési eljárás esetében pedig a a használatbavételi engedély beszerzése szükséges (pl nyaralók, nagyobb társasházak).
A két eljáráshoz egyébként majdnem ugyanazok a papírok szükségesek
Mire van szükség használatbavételi engedélyhez, vagy tudomásul vételhez?
záradékolt épületfeltűntetési vázrajz ingatlan-nyilvántartásba vételhez (OÉNY-be történő feltöltése – földmérő végzi)
lezárt építési naplók és ennek részeként
Felelős Műszaki Vezetői nyilatkozat (építész, gépész, elektromos)
Kivitelezői nyilatkozat
Átadási dokumentáció (ez egy lakóépületnél azt jelenti, hogy beépítés előtt az építőanyagok teljesítménynyilatkozatát fel kell töltse a kivitelező, valamint a garanciális feltételek teljesítéséhez egy kezelési és karbantartási utasítást adjon)
Építési naplóban 6 alkalom tervezői művezetés megléte (bizonyos esetekben ez jelenleg nem kötelező)
Hiteles energetikai tanúsítvány (OÉNY-be történő feltöltése – energetikus végzi)
Jogszabályi mellékletben szereplő statisztikai adatlap kitöltése
Közüzemi szerződések, vagy befizetett számlák (egyébként ezt időnként kérik, de a jogszabályban nem találtam erre utaló pontot, viszont ezek nélkül az épület használatra nem alkalmas)
kéményseprőipari nyilatkozat (ha van kémény, vagy bármilyen égéstermék elvezető)
Mit kezdjünk ezekkel a dokumentumokkal?
Első lépésként a fenti dokumentumokat kell összegyűjteni és ezeket kell feltölteni az ÉTDR rendszerébe (Építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokat Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer). Már a neve is borzalmas, csak tudd, hogy mi ez). Mert oda ugye van regisztrációd. Gondolja a szabály alkotója. A gyakorlatban ez úgy szokott működni, hogy minden iratot be kell gyűjts. Ezt utána egy meghatalmazás társaságában átadod az építésznek, aki megkéri helyetted.
Viszont, amivel számolj, hogy a fentiek beszerzése és igazolása időt, utánajárást és némi pénzt igényel. Mint annyi minden ez sincs ingyen. És még egy apróság. Ezt az építésszel tisztázzátok előre, hogy ki mit csinál ebben a folyamatban. Alapértelmezésként ez nem az építész feladata. Szóval, ha neked geodétától mindenfélét meg kell rendlej és papírokat kell beszerezz, azért ne az építészt hibáztasd. Mi általában be szoktuk vállalni a szükséges papírok beszerzését is, de kinek mi az ízlése.
Mennyi idő egy használatbavételi engedély beszerzése?
Ha ezeket feltöltöttétek, hagyományosan 15 napja van a hivatalnak (Ez esetben építésfelügyelet), hogy kiadja a használatbavétel tudomásulvételét lakóépület esetében. Általában szoktak kérni egy helyszíni szemlét is, de hallottunk már olyat, hogy kérték, küldjünk be egy fotót a villanyóráról és arról, hogy folyik a csapból a víz (mivel ők is túl vannak terhelve.
Lehet a hivatali dolgozókra is mindent mondani, de amikor olyanokkal szembesülünk, hogy egy megyére két fő jut, ne várjunk csodákat). Sajnos láttunk olyat is, hogy 42 nap alatt értek ki. Hivatalosan ekkor a Te szemszögedből megadottnak kell tekinteni a tudomásulvételt, de attól még papírod nem lesz, ha banki finanszírozásból építetted a házat. Márpedig a banknak is a papír kell.
Ha nem lakóépületet építesz, akkor ez az eljárás kicsit bonyolultabb lesz. Ebben az esetben viszont szinte biztosan van melletted egy műszaki ellenőr, így erre most nem is térek ki részletesen.
És igen. Ha ezzel megvagy fellélegezhetsz. Kész az épület. Viszont a történet még nem ért véget, de erről majd a következő alkalommal. Ezt az épületet ugyanis jókarban kell tartani. Sokan nincsenek ezzel tisztában, de ez egyértelműen az építtető felelőssége. Ha nem tartod karban az épületet, nem a használati előírásoknak megfelelően használod, bizony a garancia is ugorhat.
0 hozzászólás